Consumentenbond gaat supermarkten aansprakelijk stellen: Klanten zijn dupe!π±π²
Het is niemand ontgaan dat de prijzen in de supermarkten maar blijven stijgen. Ondanks scherpe aanbiedingen zijn we vaak nog…
Het is niemand ontgaan dat de prijzen in de supermarkten maar blijven stijgen. Ondanks scherpe aanbiedingen zijn we vaak nog een vermogen kwijt bij de kassa.
Supermarkten verzinnen van alles om te verdienen en vaak zijn consumenten dan ook oplettend. Tegenwoordig krijg je minder inhoud voor dezelfde prijs.
Uit onderzoek is nu gebleken dat drie grote supermarktketens onjuiste bedragen vermelden op de kassabon.
De Consumentenbond heeft onderzoek gedaan en naar voren is gekomen dat Albert Heijn, Jumbo en Plus hun klanten behoorlijk in de maling nemen.
Klanten betalen namelijk meer dan dat de bedoeling is, dit doordat er bij de kassa niet het bedrag gerekend wordt dat bij het schap vermeldt staat.
Deze praktijken zijn niet nieuw daar de Consumentenbond al eerder onderzoek deed. De ketens deden een belofte over beterschap maar zijn dat dus niet nagekomen.
Uiteraard is de Consumentenbond woedend en noemt het dan ook βonacceptabelβ en βonrechtmatigβ. De bond wil dan ook in actie gaan komen en supermarkten aansprakelijk gaan stellen.
De supermarkten zijn volgens Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond, inmiddels gesommeerd te stoppen met het besodemieteren van klanten.
βWanneer dat niet voor 30 juni is gebeurd, zullen we juridische procedures niet schromen.β Maar liefst 240 willekeurige aanbiedingen, verspreid over acht filialen in verschillende steden werden nagekeken.
Supermarkt Plus maakt er helemaal een bende van. Uit het onderzoek kwam naar voren dat maar liefst 20 procent van de prijzen aan de kassa niet overeen kwamen met de prijzen in de schappen.