Sandra woedend op beleid Efteling: ‘Dat is toch niet gastvrij voor mensen met een beperking’
Al twintig jaar bezoekt Sandra van Bijl attractiepark de Efteling met haar dochter Kyara. Het bezoek van afgelopen vrijdag was…
Al twintig jaar bezoekt Sandra van Bijl attractiepark de Efteling met haar dochter Kyara. Het bezoek van afgelopen vrijdag was alles behalve prettig voor moeder en dochter.
Bij een bezoek aan het park gebruiken moeder en dochter een faciliteitenpas voor mensen met een beperking, dit daar Kyara het downsyndroom heeft.
Met deze pas mogen zij gebruik maken van de rolstoelingang. Moeder Sandra weet niet wat ze meemaakt afgelopen vrijdag in het attractiepark.
In gesprek met Omroep Brabant vertelt Sandra: ‘Het is niet dat we niet in de rij willen staan. Ze (Kyara) kan dat helaas niet.’
‘Mijn dochter kan niet lang stilstaan. In de gewone rij staan mensen heel dicht op elkaar. Dan raakt ze overprikkeld en dan kan ze uit haar plaat gaan. Dat willen we graag voorkomen.’
Afgelopen vrijdag staan Sandra en haar dochter maar liefst zeventig minuten in de rij bij de rolstoelingang. ‘Zelfs de normale rij was korter, zo’n vijftig minuten.’
Bij het vergelijken van de rijen vraagt Sandra zich af hoe dit mogelijk is. ‘Voor en achter ons stonden groepen jongeren.’
‘Ik vroeg heel netjes wie van hen een beperking heeft. Ze werden allemaal rood en draaiden zich vlug om. Daarna moesten ze hard lachen en wezen naar elkaar.’
Ze had direct door dat geen van de jongeren een beperking heeft. ‘Ze zeiden dat ze de faciliteitenpas gewoon via de website hadden gedownload, omdat het druk zou worden.’
Haar oren beginnen nog net niet te klapperen. Je hebt geen doktersverklaring nodig daar de pas gewoon te downloaden is.
‘Dit is toch niet gastvrij voor mensen die echt een beperking hebben?‘ aldus een Sandra die hier werk van wil gaan maken.
Omroep Brabant heeft contact opgenomen met het attractiepark en een woordvoerder laat weten dat iedereen de pas gewon kan downloaden.
‘We hebben vertrouwen in onze gasten. Ze moeten namelijk ondertekenen dat ze de verklaring naar waarheid hebben ingevuld.’
De woordvoerder benadrukt dat het natuurlijk absoluut niet de bedoeling is dat bezoekers misbruik van de pas maken. ‘We doen wel steekproeven. Dan vragen we een doktersverklaring of autipas.’
De woordvoerder wil geen antwoord geven op de vraag wat zij doen wanneer er iemand betrapt met een faciliteitenpas, terwijl deze niets mankeert.