Nieuw fenomeen in comsumentenwereld: Misleiding naar klant door beknibbelinflatie!

Nieuw fenomeen in comsumentenwereld: Misleiding naar klant door beknibbelinflatie!

Recentelijk is er een nieuwe term in de consumentenwereld opgedoken, en deze wordt ‘beknibbelflatie’ genoemd. Dit concept volgt op eerdere…

29 januari 2024 0 Door Lekker Dan

Recentelijk is er een nieuwe term in de consumentenwereld opgedoken, en deze wordt ‘beknibbelflatie’ genoemd.

Dit concept volgt op eerdere trends zoals ‘graaiflatie’ en ‘krimpflatie’, die allebei wijzen op manieren waarop fabrikanten consumenten misleiden.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden!

Graaiflatie is inmiddels een bekend fenomeen waarbij productprijzen stiekem worden verhoogd tijdens een crisis.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten: Controleer je bon!

Krimpflatie daarentegen houdt in dat de hoeveelheid product in een verpakking vermindert, terwijl de prijs gelijk blijft. Nu meldt De Telegraaf een derde methode: beknibbelflatie.

Hierbij bezuinigen fabrikanten op kostbare ingrediënten zonder de prijs van het product te verlagen, waardoor consumenten misleid worden.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden!

Uit onderzoek in Engeland blijkt dat deze praktijk al breed wordt toegepast en de uitslagen van het onderzoek zijn dan ook bizar.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten: Controleer je bon!

Voorbeelden zijn onder andere lasagnemaaltijden met minder gehakt, guacamole met minder avocado en roomboter met een lager botergehalte.

Een opvallend voorbeeld is de ‘clotted cream pudding’, waarbij de kenmerkende dikke room is vervangen door slagroom, zonder de productnaam te wijzigen.

Door deze factoren betalen wij meer in de supermarkt dan onze buurlanden!

Dit leidt tot verwarring bij consumenten die denken dat ze hetzelfde product kopen.

Consumentenbond waarschuwt klanten van deze drie supermarkten: Controleer je bon!

Fabrikanten verdedigen deze aanpak door te wijzen op de hoge kosten waarmee ze te maken hebben, wat zou bijdragen aan het ‘betaalbaar’ houden van boodschappen.

Sommige fabrikanten beweren zelfs dat consumenten de voorkeur geven aan deze aanpassingen omdat ze de smaak of gezondheid zouden verbeteren.