Plan is om weer 130 km per uur te gaan rijden: Komen we dan ook sneller aan op bestemming?

Plan is om weer 130 km per uur te gaan rijden: Komen we dan ook sneller aan op bestemming?

1. De voordelen en nadelen als dit weer mag! 2. Het antwoord op de vraag die we allemaal hebben: 3. Verkeersexpert vertelt over de nadelen! 4. Dit zijn een aantal zaken waar we wel rekening mee moeten houden 5. Veilig Verkeer Nederland is sceptisch over het plan.

22 mei 2024 Uit Door Lekker Dan

Het nieuwe kabinet wil de maximumsnelheid op de snelwegen verhogen naar 130 kilometer per uur, waar dat mogelijk is.

De partijen PVV, VVD, NSC en BBB hebben dit plan opgenomen in hun coalitieakkoord. Of en wanneer deze maatregel wordt ingevoerd, is nog onduidelijk, mede vanwege mogelijke bezwaren rond stikstofuitstoot.

Metro vroeg verkeersexpert Ruben Loendersloot naar zijn mening over de impact van deze verandering. Loendersloot staat persoonlijk positief tegenover de verhoging van de maximumsnelheid.

“Ik ben er zelf ook voorstander van om lekker door te rijden.” Echter, hij nuanceert de effecten: “Als je een redelijk lege snelweg hebt en een lange afstand moet afleggen, scheelt het iets, maar niet veel.”

”Het gaat er dus echt niet voor zorgen dat je veel eerder op je werk bent.” Volgens cijfers van Metro uit 2023 duurde de gemiddelde reistijd tussen huis en werk 32 minuten.

“Je moet een flinke afstand rijden om echt tijdwinst te boeken. Als je van Groningen naar Middelburg rijdt, midden in de nacht, kan het een kwartier schelen.”

”Maar dan mag je al 130, dus wat dat betreft gaat er niks veranderen. Als je midden in de nacht van Deventer naar Amersfoort rijdt, heb je misschien 1 of 2 minuten tijdwinst, weinig dus.”

Loendersloot merkt wel op dat harder rijden invloed heeft op de gemoedstoestand van automobilisten. “Het gevoel dat je lekker doorrijdt is fijn.”

”Alleen zijn er in Nederland niet zoveel wegen waarop dat daadwerkelijk kan, zelfs buiten de spits niet.” Hij voegt toe dat het aanpassen van de maximumsnelheid vooral “voor het gevoel werkt en dat het uiteraard voor de kiezer wordt gedaan.”

Nederland kampt met druk verkeer en veel files. “Stel we zouden in een land als Zweden wonen, dan is de discussie veel relevanter. Omdat het daar heel erg leeg is, krijg je veel vaker de kans om lekker door te rijden.”

Wat betreft de optimale snelheid op snelwegen, legt Loendersloot uit: “De optimale capaciteit van onze snelwegen ligt bij 90 kilometer per uur. Dat zorgt ervoor dat het allemaal beter doorrijdt.”

Hij wijst ook op de verwarring die de verschillende snelheidslimieten veroorzaken. “Mensen rijden nu standaard 100, terwijl ze op een later tijdstip 120 mogen rijden. Dat houdt de boel op. En dat ga je ook krijgen wanneer het overdag weer 130 kilometer per uur wordt.”

Veilig Verkeer Nederland is eveneens sceptisch over het plan. Ze waarschuwen voor de negatieve impact op de verkeersveiligheid.

“Een hogere rijsnelheid leidt bij een botsing tot een grotere impact. De kans op ernstig letsel neemt daardoor toe.”

”Bovendien is de remweg langer en hebben mensen minder tijd om snel te reageren bij 130 kilometer per uur, waardoor de kans op een ongeval toeneemt.”