De gevaren van de populaire Fatbike: Dit is de manier om het minder aantrekkelijk te maken!
1. Dit kan er gedaan worden om de overlast tegen te gaan! 2. Zodra dit ingezet wordt is het klaar met de fatbike! 3. Deze regels zo snel mogelijk invoeren! 4. Ik ben het hier helemaal mee eens! 5. Niets meer aan toe te voegen!
Je ziet ze steeds vaker: jongeren die op fatbikes voorbij zoeven. Deze elektrische fietsen met dikke banden zijn erg populair, maar brengen ook risico’s met zich mee. Wat kun je als ouder doen als je kind zo’n fatbike wil?
Een paar jaar geleden waren fatbikes nog nauwelijks bekend, maar nu zijn ze overal te zien. Deze fietsen hebben een opmerkelijke opmars gemaakt in de fietsindustrie.
Wat begon als een fiets voor avontuurlijke rijders, is nu een hip mode-item geworden. Zelfs in de stad kom je ze tegen, waar hun snelheid en brede banden soms voor overlast zorgen.
Het aantal verkeersdoden onder fietsers is vorig jaar opvallend gestegen, deels door het toenemende aantal e-bikes.
Deze snelle fietsen zijn oorspronkelijk niet ontworpen voor stadsgebruik; ze komen uit Alaska en de poolgebieden, waar stevige fietsen nodig waren voor ijzige ondergronden. Ook in woestijngebieden waren ze handig.
Rond 2000 werden e-bikes steeds populairder, en fietsfabrikanten begonnen stevige frames en brede banden te ontwikkelen voor ruig terrein. Door elektrische ondersteuning toe te voegen, konden deze fietsen nog veelzijdiger worden.
Vandaag de dag worden fatbikes niet alleen door avonturiers gebruikt, maar ook door jonge mensen in de stad.
Ze zijn populair onder jongeren vanwege hun stoere uiterlijk, maar de populariteit brengt ook overlast en verkeersveiligheidsproblemen met zich mee.
Verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen noemt de opkomst van de fatbike dan ook “geen goede zaak”, vertelt hij aan Metro.
“Veel mensen zijn overgestapt van de bromfiets naar de fatbike, wat vaak gevaarlijk gedrag oplevert,” zegt Tertoolen.
“Dat geldt voor alle elektrische fietsen, maar vooral voor fatbikes. Jongeren hoeven nauwelijks te trappen, en met een gashendel helemaal niet.”
Hij maakt zich zorgen over het gedrag en de gevolgen daarvan. “Het is een modegril. Wat je ziet, is dat er heel hard gereden wordt en fietsers op een stoere manier bochten nemen. Ik krijg veel meldingen van mensen die moeite hebben om fatbikes te ontwijken,” aldus Tertoolen.
“Hele groepen jongeren hangen met hun fatbikes rond op pleinen, wat ook voor overlast zorgt.” De populariteit onder jongeren komt volgens Tertoolen door de robuuste uitstraling van de fietsen.
“Het is echt een imagoding. Er is goede marketing voor gevoerd: men wil graag gezien worden met zo’n snelle, stoere fiets.”
Daarnaast speelt de helmplicht voor snorfietsen een rol, waardoor veel mensen overstappen op fatbikes.Een maatregel die is ingevoerd, is het verbod op de verkoop van opgevoerde fatbikes.
Minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat presenteerde eind maart een plan om opgevoerde elektrische fietsen, waaronder fatbikes, aan te pakken. Een onderdeel van dit plan is het verbod op opvoersetjes.
Volgens Tertoolen zijn deze maatregelen echter niet voldoende om de overlast en de verkeersveiligheid te verbeteren. Hij pleit voor strengere maatregelen, zoals een helmplicht.
“Met een helmplicht is het gelijk afgelopen. Dan wordt de fatbike minder aantrekkelijk,” vermoedt hij. “Vooral jongeren willen niet met een helm gezien worden.”
Tertoolen stelt voor om de fatbike als snorfiets te categoriseren, wat automatisch een helmplicht zou betekenen, net als bij andere gemotoriseerde voertuigen.
Andere maatregelen, zoals een leeftijdsgrens, ziet hij minder zitten. “Leeftijd is vaak lastig in te schatten en handhaving kost politie-inzet.” De verantwoordelijkheid ligt volgens hem vooral bij de ouders.
“De overheid kan regels opstellen die het minder aantrekkelijk maken, maar de ouders zijn primair verantwoordelijk.” Fietsenmakers en producenten willen geld verdienen en zijn minder verantwoordelijk.
Dus, het begint bij de ouders en de opvoeding. Wat kun je doen als je kind een fatbike wil? “Veel ouders kunnen de verleiding niet weerstaan om hun kind er een te geven. Groepsdruk speelt daarbij een rol.”
Tertoolen benadrukt het belang van lichaamsbeweging voor jongeren en de risico’s voor de verkeersveiligheid.
“De schooljeugd zou weer op de gewone fiets moeten gaan. Ik zou ouders aanraden om hun kind een normale fiets te geven.’‘
”Het huidige gebruik van fatbikes is slecht voor de gezondheid en het milieu. Je hoeft minder te trappen en e-bikes hangen het grootste deel van de dag aan de lader,” aldus Tertoolen.