Vlad is een genderfluide demoonpop: ‘Een eeuwenoude vampier in een poppenlichaam’
In een tijd waarin genderidentiteit en zelfexpressie steeds meer ruimte krijgen, valt Vlad op met haar unieke benadering van identiteit…
In een tijd waarin genderidentiteit en zelfexpressie steeds meer ruimte krijgen, valt Vlad op met haar unieke benadering van identiteit en kunst.
Deze 26-jarige artiest en performer omschrijft zichzelf als een ‘genderfluïde demoonpop’ en heeft daarmee een opvallende plek ingenomen in de creatieve wereld.
Haar werk en persoonlijke expressie dagen traditionele opvattingen over gender en schoonheid uit, en maken haar tot een intrigerende figuur.
In dit artikel verkennen we Vlad’s fascinerende wereld, haar kunst, en de persoonlijke reis die haar hier bracht.
Vlad ziet zichzelf als een genderfluïde demoonpop, een identiteit die zowel fysiek als psychologisch diepe betekenissen heeft.
Voor haar is haar lichaam een canvas dat dient om zowel zichzelf te beschermen als haar innerlijke wereld te communiceren.
“Ik ga nooit de deur uit zonder make-up,” zegt Vlad. “Mijn inspiratie komt van clowns, het verven van doden en historische mode.”
Deze unieke mix van invloeden creëert een esthetiek die tegelijk ongewoon en betoverend is, en die een frisse kijk biedt op wat schoonheid kan zijn.
Een opvallend aspect van Vlad’s identiteit is haar toewijding aan make-up. Voor haar is het aanbrengen van make-up niet alleen een esthetische keuze, maar een kunstvorm en een manier om zichzelf te beschermen.
Afhankelijk van de complexiteit van haar look kan ze hier tussen de 3 en 9 uur aan besteden. Dit zorgvuldige en tijdrovende proces benadrukt haar inzet voor haar kunst en haar verlangen om zichzelf op een diepe en betekenisvolle manier uit te drukken.
“Soms duurt mijn make-up wel 6 uur, en de langste sessie duurde zelfs 9 uur,” legt Vlad uit. Dit intensieve proces is niet alleen een manier om haar uiterlijk te transformeren, maar ook een vorm van therapie.
Het stelt haar in staat om persoonlijke trauma’s te verwerken en haar innerlijke wereld te verkennen. Vlad’s weg naar zelfontdekking was niet zonder obstakels.
Als kind groeide ze op als zwarte transgender en queer persoon, wat haar leerde dat de wereld haar vaak als een bedreiging zag.
Haar omgeving op school accepteerde haar niet en zag haar vaak als vreemd of zelfs gevaarlijk. “Mijn stijl beschrijf ik als een eeuwenoude vampier in een poppenlichaam,” vertelt ze.
“Een cupcake gevuld met scheermessen.” Deze beeldspraak weerspiegelt de dualiteit in haar identiteit: een mix van aantrekkingskracht en gevaar, schoonheid en angst.
Ondanks de uitdagingen vond Vlad troost in mode en kunst, en begon ze haar lichaam te gebruiken als een manier om zichzelf te beschermen en haar emoties te uiten.
Tijdens haar schooltijd ontwikkelde Vlad agorafobie, wat het moeilijk maakte om haar huis te verlaten. Het creëren van kunst met haar lichaam werd een manier om deze uitdagingen het hoofd te bieden.
Voor Vlad is het dagelijkse leven geen routine, maar een doorlopende kunstshow. Haar performances, waarin ze vaak gebruik maakt van poppen en bewerkte teddyberen, brengen haar creatieve visie tot leven en helpen haar om haar trauma’s te verwerken.
Vlad’s partner speelt ook een belangrijke rol in haar leven en kunst. Ze zijn polyamoreus en delen een liefde voor alternatieve stijlen, wat resulteert in een unieke en visueel aantrekkelijke esthetiek die hun gedeelde smaak weerspiegelt.
Vlad’s artistieke reis is nog lang niet voorbij; ze heeft al plannen om haar lichaam verder te transformeren met tattoos en lichaamsmodificaties.
“Ik wil een tattoo van een teddybeer die zijn ingewanden naar buiten trekt op mijn dij, en ik overweeg ook om mijn tong te splitsen,” onthult ze.
Deze verlangens tonen haar voortdurende zoektocht naar zelfexpressie en haar streven om haar lichaam als kunstobject verder te verkennen.
Ondanks de negatieve reacties en aanvallen die Vlad soms op straat ervaart, vindt ze veel steun en zelfvertrouwen in haar kunst en uiterlijk.
Ze geniet van de interactie met kinderen die haar soms zien als een mythisch figuur, een karakter dat zowel eng als fascinerend is. “Ik ben misschien eng op het podium, maar ik ben eigenlijk zachtaardig en ongevaarlijk,” zegt ze.