Tijden veranderen helaas: Steeds meer basisscholen verwijderen dit uit hun lokaal!
Herinner je je nog de eerste jaren op de basisschool? Voor velen roept dat beelden op van het leren van…
Herinner je je nog de eerste jaren op de basisschool? Voor velen roept dat beelden op van het leren van het alfabet, het inkleuren van kleurboeken en vooral het leren klokkijken.
Destijds was het dragen van een horloge essentieel om te weten hoe laat het was, want smartphones bestonden nog niet. Vandaag de dag ziet de wereld er heel anders uit.
Kinderen groeien op in een digitaal tijdperk waarin smartphones en tablets alomtegenwoordig zijn, en de tijd overal digitaal wordt weergegeven, van telefoons tot laptops en andere apparaten.
Het is dan ook niet verrassend dat veel kinderen tegenwoordig moeite hebben met het lezen van een analoge klok.
Deze vaardigheid wordt steeds minder geoefend, vooral omdat digitale klokken vrijwel overal aanwezig zijn.
Zelfs als kinderen op school leren hoe ze een analoge klok moeten aflezen, krijgen ze waarschijnlijk weinig praktijkervaring als er thuis voornamelijk digitale klokken worden gebruikt.
Dit probleem is zo wijdverbreid dat sommige scholen in het Verenigd Koninkrijk hebben besloten om analoge klokken uit de klaslokalen te verwijderen.
Ze worden vervangen door digitale klokken, zodat leerlingen tijdens examens niet worden afgeleid door het moeizaam lezen van de tijd.
Leraren willen niet dat studenten kostbare tijd verliezen door onzekerheid over hoeveel tijd ze nog hebben om hun examens af te ronden.
Malcolm Trobe, plaatsvervangend algemeen secretaris van de Association of School and College Leaders (ASCL), bevestigde deze ontwikkeling in een interview met The Telegraph.
Hij benadrukte dat het essentieel is dat leerlingen zich volledig kunnen concentreren op hun werk zonder onnodige afleiding.
De overstap naar digitale klokken in klaslokalen weerspiegelt de toenemende invloed van technologie in ons dagelijks leven.
Het illustreert hoe onze afhankelijkheid van technologie zich steeds verder uitbreidt en suggereert dat de manieren waarop we basisvaardigheden aanleren en toepassen, zullen blijven evolueren naarmate de wereld om ons heen verandert.