Te mooi om waar te zijn: Supermarktketen Lidl doelwit van nieuwe oplichtingspraktijk!

Te mooi om waar te zijn: Supermarktketen Lidl doelwit van nieuwe oplichtingspraktijk!

Het internet is niet meer weg te denken, online surfen is ontzettend handig en in veel gevallen heel veel sneller.…

27 januari 2025 Uit Door Lekker Dan

Het internet is niet meer weg te denken, online surfen is ontzettend handig en in veel gevallen heel veel sneller.

Lidl geeft 55-jarige vrouw geen toegang tot de winkel: ‘Kijk hoe je eruitziet’

Toch zijn er ook ontzettend veel risico’s aan online surfen en heel vaak zitten daar hele nare en vervelende gevolgen aan vast.

Online is er helaas ook oplichting, of je nou een bekend persoon bent of een grote winkelketen, eraan ontsnappen is lastig.

Lidl geeft 55-jarige vrouw geen toegang tot de winkel: ‘Kijk hoe je eruitziet’

In een recente oplichtingszaak werd de naam van de bekende supermarktketen Lidl gebruikt om klanten te lokken.

Consumenten kregen een goed gepresenteerde email en de belofte van een cadeau, kortom te mooi om waar te zijn.

Lidl geeft 55-jarige vrouw geen toegang tot de winkel: ‘Kijk hoe je eruitziet’

Vooral door gebruik te maken van merken die populair zijn en veel vertrouwen genieten, weten oplichters onze aandacht te trekken.

Ditmaal werd de naam van Lidl gebruikt. Consumenten kregen een email die afkomstig leek te zijn van de supermarktketen met daarin de belofte van een cadeau, namelijk de bekende SilverCrest stofzuiger.

Lidl geeft 55-jarige vrouw geen toegang tot de winkel: ‘Kijk hoe je eruitziet’

De ontvangers van de emals kunnen dit product dus gratis krijgen en het enige dat zij moeten doen is even op een link drukken.

Wanneer mensen op zo’n frauduleuze link drukken brengen zij hun persoonlijke gegevens en bankgegevens in gevaar.

Lidl geeft 55-jarige vrouw geen toegang tot de winkel: ‘Kijk hoe je eruitziet’

Vele mensen drukken op de link, dit omdat deze emails er gewoon zeer geloofwaardig uitzien. Er is geen argwaan doordat de oplichters de kleuren, het logo en de communicatiestijl van Lidl nanootsen.

Toch zijn er aanwijzingen die niet bedriegen want een email die “te mooi is om waar te zijn” is meestal een waarschuwingssignaal.

Lidl geeft 55-jarige vrouw geen toegang tot de winkel: ‘Kijk hoe je eruitziet’

Wanneer mensen op de link drukken in zo’n email dan worden ze doorgestuurd naar een nepwebsite die gewoon op die van de Lidl lijkt.

Op die site wordt er gevraagd of je je gegevens wilt invoeren, persoonlijke gegevens en bankgegevens. Controleer daarom altijd het emailadres van de afzender.

Lidl geeft 55-jarige vrouw geen toegang tot de winkel: ‘Kijk hoe je eruitziet’

Ook is het raadzaam om met uw muis over de link te gaan om te checken of de URL verdacht is, zoja dan vooral er niet op klikken!

    De beste verdediging tegen oplichting blijft voorzichtigheid. Deel nooit uw persoonlijke gegevens, zelfs niet als het aanbod legitiem lijkt.

    Lidl geeft 55-jarige vrouw geen toegang tot de winkel: ‘Kijk hoe je eruitziet’