Redenen waarom je croissants beter in de supermarkt kunt kopen dan bij de bakker!
Het tv-programma Keuringsdienst van Waarde besloot onlangs om eens het wereldje in te duiken van de bakkers en dan vooral…
Het tv-programma Keuringsdienst van Waarde besloot onlangs om eens het wereldje in te duiken van de bakkers en dan vooral hun croissantjes.
Veel mensen gaan er van uit dat je voor de meest verse en perfecte croissant naar de bakker moet gaan, echter blijkt dit dus niet het geval te zijn.
We denken dat de meeste bakkers al heel vroeg in de ochtend druk zijn met het deeg rollen en croissantjes vouwen maar het blijkt toch iets anders in elkaar te steken.
Uit het onderzoek van het tv-programma is namelijk naar voren gekomen dat veel bakkers niet zelf meer de croissantjes maken maar ze ook gewoon vanuit de fabriek overnemen.
De croissants van de meeste bakkerijen en supermarkten blijken gewoon uit dezelfde fabriek te komen en zijn dus eigenlijk identiek.
De Keuringsdienst van Waarde besloot uit te zoeken waarom een croissantje bij de supermarkt goedkoop is terwijl je er bij de bakker minimaal vier keer zoveel voor moet betalen.
De reden voor de prijsverschillen is volgens bakkers historisch gegroeid. Vroeger, toen croissants nog echt in de bakkerij werden bereid, rechtvaardigde de arbeidsintensieve productie de hogere prijs.
Vroeger werden de ingrediënten met zorg geselecteerd en werd het hele proces nauwkeurig in de gaten gehouden door de bakker.
Vandaag de dag kunnen de meeste bakkers het zich niet meer veroorloven om arbeidsintensieve producten zoals croissants zelf te maken. Tijd is geld.
Vele bakkerijen kiezen er nu voor om kant en klare croissants af te nemen van grote industriële bakkerijen. De croissants krijgen ze vaak diepgevroren binnen.
Doordat croissants op dezelfde manier worden geproduceerd in de fabriek hoeven de croissants uit de supermarkt niet onder te doen voor die van de bakker.
Een croissant gekocht in de supermarkt is dus net zo vers als een croissant die je voor meer geld koopt bij de bakker.
Daarbij komt kijken dat supermarkten grote hoeveelheden afnemen van de fabriek omdat er veel van gekocht worden en klanten dus altijd een vers afgebakken croissant kunnen meenemen.
Door de perceptie en de marketing blijf het idee bestaan dat de croissantjes van een bakker van veel betere kwaliteit zijn.
Wanneer je in een bakkerij binnenkomt ruik je de geur van versgebakken brood en dat roept een gevoel van ambachtelijkheid op.
Bij een supermarkt denken we vaak direct aan massaproductie en een lagere kwaliteit, echter worden de croissants op dezelfde manier geproduceerd en is het verschil vooral te vinden in prijs.
Iets dat ook meespeelt in het prijsverschil is dat er bij een bakker sprake is van interactie met de klant, bij een supermarkt is het een kwestie van je product pakken en afrekenen bij de kassa.
Het blijkt dat veel mensen graag iets meer betalen voor de persoonlijke aandacht die zij van personeel krijgen bij de bakker.
De kwestie van duurzaamheid is ook niet onbelangrijk. Doordat supermarkten veel meer klanten hebben is er een constante roulatie van producten, terwijl bij de bakker een product uren kan blijven liggen.
Als het gaat om smaak en versheid, lijkt er weinig verschil te zijn tussen het croissantje van de bakker en die van de supermarkt.
Voor velen kan dat de service van het personeel in de bakkerij toch doorslaggevend zijn, ondanks de hogere prijzen.