Ga jij deze zomer naar Turkije? belangrijk dat je dit even heel goed checkt!
De Belgische Robin, partner Gina en hun1-jarig zoontje waren er helemaal klaar voor, een heerlijk weekje vakantie in Turkije. Het…
De Belgische Robin, partner Gina en hun1-jarig zoontje waren er helemaal klaar voor, een heerlijk weekje vakantie in Turkije.
Het gezin kreeg bij aankomst op de luchthaven bij de incheckbalie alleen zeer vervelend nieuws. De medewerker vertelde Robin dat hij niet mee kon met de vlucht.
Het gezin had thuis al online ingecheckt en dus was het alleen een kwestie om afgelopen zaterdag hun drie koffers in te checken bij de balie.
Het gezin meldde zich bij de incheckbalie van TUI. Gina vertelt: ”Een medewerker vroeg onze ID-kaarten. Hij keek heel grondig naar die van mijn vriend.
Hij was ermee aan het draaien en hem omhoog aan het houden. En toen kwam de boodschap: we mochten niet vertrekken van hem.”
Wat blijkt, de medewerker verklaarde de identiteitskaart van Robin ongeldig, dit vanwege een minuscuul barstje.
Het gezin stond perplex, dit omdat ze enkele dagen daarvoor nog naar de gemeente waren geweest om hun identiteitskaarten te laten controleren voor de zekerheid.
TUI denkt er alleen anders over en laat weten niets te kunnen doen. ”Ze gaven ons eerst het advies de trein te nemen naar Brussel.”
”Daar zouden we via een versnelde procedure een nieuwe identiteitskaart kunnen laten maken. Dat zou 320 euro kosten, maar dan zouden we een nieuwe vlucht voor ‘s avonds kunnen boeken.”
”Toen ik op het papier keek dat ze me hadden meegegeven, bleek het loket in het weekend niet eens open te zijn. Iets anders was er niet mogelijk.”
Teleurgesteld ging het gezin weer naar huis. Het is voor hen tevens een drama, dit daar ze geen goedkope vakantie hadden geboekt.
”We konden onze reis niet omboeken en we krijgen geen cent terug. We zijn meer dan 2.500 euro kwijt. Dat is heel veel geld”, aldus Gina.
Daarbij vertelt ze dat de gemeente liet weten dat de kaarten helemaal in orde waren. ”Hoe kan een medewerker van TUI dan zelf bepalen dat dat niet zo is?”
Woordvoerster van de federale p0litie, An Berger laat weten dat vliegmaatschappijen zelf mogen oordelen of documenten wel of niet geldig zijn.
”Het is heel vervelend voor dat gezin, maar uiteindelijk is de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk voor iedereen die aan boord stapt van de vlucht.”
”Wanneer zij oordelen dat er iets mis is met de identiteitskaart, daar kun je daar als passagier helemaal niets aan doen. Dat heb je dan te accepteren.”
TUI laat in een reactie weten dat ze het vervelend vinden voor het gezin maar wijst op de algemene voorwaarden. ”Deze staan op onze website.”
”De klant is verantwoordelijk voor het overleggen van een volledig intacte identiteitskaart. Voor landen binnen de Schengenzone aanvaarden we meestal ook een rijbewijs als alternatief.”
”Maar voor Turkije is dat niet mogelijk.” Op de site valt te lezen dat een identiteitskaart met barst niet geldig is. Het gezin is hun geld kwijt en heeft dus geen poot om op te staan.