
Bizarre Kruidvat-folder voor Moederdag: ‘Serieus beledigend en totaal misplaatst’
29 april 2025De nieuwste reclamefolder van Kruidvat heeft voor veel commotie gezorgd, vooral onder vrouwen. De aanleiding?

Een Moederdagactie die volgens velen ouderwetse en stereotype beelden laat zien van wat moeders zouden willen krijgen.
Moederdag is pas op 11 mei, maar winkels spelen er nu al op in. Ook Kruidvat doet dat, met een speciale folder die deze week op veel deurmatten viel.
Op de voorkant van die folder staan cadeaus die bedoeld zijn om moeders te verwennen: een parfum, een douchegel, wat sieraden… en opvallend genoeg ook een fles wasmiddel.
Juist dat laatste valt bij veel vrouwen verkeerd. Op sociale media laten ze massaal weten dat ze dit helemaal niks vinden.
“Dit kan niet!”, klinkt het onder andere. De folder wordt daar “verschrikkelijk” genoemd, “heel erg sneu” en “echt niet van deze tijd”.
Een moeder van drie dochters schrijft op LinkedIn: “We zijn in 1953 blijven steken.” Ook vrouwenorganisaties reageren fel.
De Nederlandse Vrouwen Raad, die opkomt voor de belangen van vrouwen in Nederland, noemt de folder “stereotyperend en seksistisch”.
Artemis Westenberg, die bij deze organisatie betrokken is, is duidelijk in haar kritiek: ”Ik hoopte eigenlijk dat dit een persiflage zou zijn.”
”Dat ze bij Kruidvat zouden denken: we maken reclame over 75 jaar geleden. Maar helaas. Het is seksistisch en met deze reclame zitten er er flink naast.”
Volgens retailexpert Paul Moers heeft Kruidvat hier een flinke misser gemaakt. Hij vindt dat bedrijven tegenwoordig beter moeten aanvoelen wat bij de tijd past.
”De wereld is aan het veranderen, zo’n advertentie is serieus beledigend en totaal misplaatst. Het is als merk gewoon slecht voor je imago.”
”Je hoort de sign of times te begrijpen, maar dat is in dit geval niet aan de orde. Het is geklungel van de eerste orde wat leidt tot slechte pr.”
De reclame heeft dus flink wat losgemaakt. Veel vrouwen vinden dat het tijd is om los te komen van ouderwetse beelden waarin moeders automatisch worden gekoppeld aan huishoudelijke taken.
Cadeautjes voor Moederdag zouden moeten gaan over waardering en liefde, en niet over schoonmaken, zo klinkt het op internet.
Kruidvat zelf heeft nog niet publiekelijk gereageerd op de kritiek. Het is afwachten of ze hier nog op terugkomen of in de toekomst andere keuzes maken bij het samenstellen van folders.
Wat vind jij? Is dit een storm in een glas water of heeft Kruidvat echt een stap terug in de tijd gezet?
