Belangrijke ommezwaai bij Lidl: Dit is niet meer beschikbaar voor de klanten!
Met de start van het nieuwe jaar introduceert Lidl een belangrijke verandering in hun supermarkten. De bekende wegwerpzakjes voor groenten…
Met de start van het nieuwe jaar introduceert Lidl een belangrijke verandering in hun supermarkten. De bekende wegwerpzakjes voor groenten en fruit zijn niet meer beschikbaar.
In plaats daarvan stimuleert Lidl het gebruik van duurzamere opties door de introductie van een herbruikbare ‘Green Bag’, te koop voor 30 cent.
Terwijl Albert Heijn al eerder afscheid nam van plastic wegwerpzakjes, bleef Lidl ze nog enige tijd gebruiken. Echter, is er sinds januari een belangrijke ommezwaai in het beleid van de supermarktketen.
In navolging van hun concurrent, vervangt Lidl nu de plastic zakjes door de herbruikbare Green Bag, die al sinds 2018 naast de wegwerpzakjes in de schappen ligt.
Deze verandering is een onderdeel van Lidl’s bredere milieudoelstellingen. Het bedrijf streeft ernaar om het plasticgebruik in hun verpakkingen tegen 2025 met ten minste 30 procent te verminderen.
Door volledig over te schakelen op de Green Bags zetten de populaire winkelketen een aanzienlijke stap richting dit doel.
Supermarkten in Nederland staan voor een grote verandering: vanaf 1 juli 2024 is het hen niet meer toegestaan om tabaksproducten te verkopen.
Deze maatregel is een onderdeel van het nationaal preventieakkoord, dat als doel heeft het aantal verkooppunten van tabak te reduceren.
Albert Heijn, een van de grootste supermarktketens in Nederland, neemt hierin het voortouw door al vanaf 1 januari te stoppen met de verkoop van tabak.
Een belangrijke stap in het verminderen van tabaksverkooppunten was het verbieden van online tabaksverkoop vanaf 2023.
Supermarkten volgen nu vanaf juli 2024, waarna de verkoop van tabak uitsluitend nog is toegestaan in gespecialiseerde tabakswinkels en bij tankstations.
Albert Heijn zet een stap verder door al aan het begin van het nieuwe jaar tabakswaren en gerelateerde producten, zoals vapes, uit het assortiment te verwijderen.
Dit initiatief wordt genomen om klanten te ondersteunen in een gezondere levensstijl. Het is echter mogelijk dat sommige Albert Heijn filialen na 1 januari nog steeds tabaksproducten verkopen.
Dit geldt voornamelijk voor franchisewinkels, die zelf mogen beslissen of ze de verkoop al in januari staken of wachten tot de officiële datum van 1 juli. Hetzelfde beleid geldt voor tankstations met een AH to go.
Lidl was echter de echte pionier in deze beweging. Zij besloten reeds in 2021 om te stoppen met de verkoop van tabak in hun winkels.
Deze ontwikkelingen zijn een direct gevolg van het nationaal preventieakkoord, waarin ambitieuze doelen zijn gesteld zoals het voorkomen dat kinderen in 2040 beginnen met r0ken
het volledig stoppen van roken onder zwangere vrouwen en het terugdringen van het aantal rokende volwassenen tot maximaal vijf procent.