Incident songfestival pakt gunstig uit voor Joost Klein: ‘de beste situatie geweest’
Wie het laatst lacht...
Hoewel Joost Klein niet kon optreden tijdens de finale van het Eurovisiesongfestival afgelopen zaterdag, heeft hij desondanks een aanzienlijke stijging in populariteit ervaren.
Zijn liedje “Europapa” is momenteel het meest gestreamde nummer op Spotify in verschillende landen, en zijn videoclip heeft al meer dan 27 miljoen weergaven op YouTube.
Bovendien is zijn aantal volgers op Instagram spectaculair toegenomen; hij heeft inmiddels 1,5 miljoen volgers.
Marketingexpert Berend Klumper van ‘Not Selling Liquid’ vertelde aan Editie NL dat, ondanks de ongelukkige omstandigheden, de situatie voor Klein qua naamsbekendheid gunstig heeft uitgepakt.
“Joost heeft er ontzettend veel volgers bij gekregen, zijn volgeraantal is meer dan verdubbeld en zijn naam wordt continu genoemd.”
”Zelfs mensen die normaal niet geïnteresseerd zijn in het songfestival raken bekend met hem en zijn muziek.”
Tot dusver heeft “Europapa” al ongeveer 52 miljoen streams verzameld op Spotify. “Voor het merk Joost Klein is dit dus de beste situatie geweest, ondanks dat dit niet de gewenste persoonlijke uitkomst is,” benadrukte Klumper.
De gevolgen van Kleins diskwalificatie strekken zich ook uit tot de STER, die te maken heeft met financiële tegenslagen vanwege lagere kijkcijfers.
Bedrijven betaalden elk 26.800 euro voor een reclamespotje tijdens de finale, gebaseerd op verwachte kijkcijfers die uiteindelijk halveerden.
Volgens kijkcijferexpert Tina Nijkamp van Editie NL zal de STER waarschijnlijk compensatie moeten bieden, hetzij in de vorm van gratis reclamespotjes of door geld terug te geven. Nijkamp schat dat dit de STER rond de 300.000 euro kan kosten.
De toekomstige juridische consequenties voor Klein in Zweden blijven onzeker, en het is afwachten wat de uitkomsten van het onderzoek zullen zijn.
“Het is natuurlijk afwachten wat de uitkomst van het onderzoek is. Stel dat de uitkomst negatief is, dan hoeft dat nog niet per se een negatieve impact op zijn merk te hebben,” aldus Klumper.